top of page
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter Clean
  • White YouTube Icon

VERTROUWENSPERSOON - AANSPREEKPUNT INTEGRITEIT

Incidenten van grensoverschrijdend gedrag kunnen de werking van een sportclub op zijn kop zetten. Een laagdrempelig aanspreekpunt, goede eerste opvang en vlotte doorverwijzing zijn cruciaal om incidenten op een gestructureerde manier aan te pakken met respect voor de melder en alle betrokkenen.

​

Fusion Oostende wil haar (jeugd)spelers en speelsters een omgeving bieden, waarin zij zich op een aangename en veilige wijze kunnen ontwikkelen. We willen in de eerste plaats dat je bij problemen terecht kan bij de trainer, de teammanager, de coördinator, de TVJO of het bestuur maar soms voor sommige gebeurtenissen is het goed dat je bij een vertrouwenspersoon terecht kan.

 

We hebben daarom als club enkele medewerkers opgeleid en aangesteld als vertrouwenspersoon of club-api (aanspreekpersoon integriteit). Een aanspreekpersoon Integriteit (API) binnen een sportclub of federatie is een laagdrempelig aanspreekpunt waar sporters, hun ouders, trainers, bestuurders of andere betrokkenen terechtkunnen met een vraag, vermoeden of klacht over grensoverschrijdend gedrag, discriminatie of racisme. De API zorgt ook voor een duidelijke opvolging van incidenten. Je kan onze clubapi bereiken via api@fusionoostende.be of een melding online registreren via dit formulier.

​

Op niveau van de federatie is er ook een meldpunt. Meer info vind je op de website Het meldpunt van Voetbal Vlaanderen | Voetbal Vlaanderen

​

Ben je getuige van grensoverschrijdend gedrag op het voetbal op bezoek bij een andere club? Spreek dan zeker onze club-api aan of meld jouw ervaring via het meldformulier van de federatie.

meldpunt.JPG
Wat doet een CLUB API ?


Onze CLUB API Eric of Rudy luistert naar je verhaal en helpt je zoeken naar mogelijkheden om de situatie op te lossen. Heb je behoefte aan een vertrouwelijk gesprek dan kun je de CLUB API altijd contacteren.

​

  • Aanspreekpunt en eerste opvang:
    De API luistert naar het verhaal van de melder of vraagsteller, zonder de rol van hulpverlener op te nemen. Een API beschikt over empathie, luistert en stelt het verhaal in vraag.
     

  • Aanpak:
    De API neemt elke vraag of melding ernstig. De API – eventueel bijgestaan door een noodteam – volgt daarbij een logisch stappenplan (handelingsprotocol). Bij vermoedens of aanwijzingen van ernstig grensoverschrijdend gedrag is het vaak niet de taak van de API om zelf hulp te verlenen  of op onderzoek uit te gaan, maar verwijst hij door naar deskundigen (hulpverlening, politie, justitie…).
     

  • Preventie en ondersteuning bestuur:
    In samenwerking met het bestuur zorgt de API voor het bekendmaken van het bestaan en de rol van de API, en voor bewustmaking in verband met gedragscode(s). De API blijft op de hoogte en geeft informatie van en geeft informatie en advies door aan het bestuur over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag.

Belangrijk om weten

 

  • De Club API of vertrouwenspersoon heeft een discretieplicht en werkt onafhankelijk.

  • Jullie gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld. 

  • Gegevens registreren kan enkel met jouw toestemming.

  • De Club API beslist autonoom en in overleg met de betrokken partij(enà en en hoe er gecommuniceerd wordt.

  • Medewerkers van Fusion Oostende melden elk extra-sportief incident aan de TVJO die op zijn beurt kan oordelen of de melding ook wordt doorgestuurd naar de club API.

  • ​

  • Je kan de Club API aanspreken bij :

    • ​Elk soort ongewenst gedrag, ook op sociale media

    • Pestgedrag waar je zelf het slachtoffer van bent

    • Pestgedrag waar jij getuige van bent

    • Fysieke en/of mentale bedreiging 

    • Seksuele intimidatie en/of seksueel ongewenste benadering

    • Racisme of discriminatie.

    • Waarneming van drugs- en/of alcoholproblemen

    • Waarneming van vandalisme en/of geweld

    • Problemen die blijven ondanks het volgen van de in de club geldende communicatieprocedures.

​

De Club API is GEEN
 

Hulpverlener: start geen hulpverleningsproces en heeft geen beroepsgeheim
Onderzoeksrechter: moet niet achter alle feiten aangaan of bewijsmateriaal verzamelen
Journalist: moet niet iedereen informeren wie nieuwsgierig is
Bestuurder: heeft geen bestuurlijke verantwoordelijkheid, maar enkele een adviserende rol

ct.png
3 interventiemogelijkheden

 

Een CLUB API heeft een kader waarin taken en opdrachten omschreven worden. In eerste instantie vind je als ‘verzoeker’ een luisterend oor bij de ClubAPI en kun je raad of advies vragen. 

​

In functie van jouw verhaal kunnen een aantal interventiemogelijkheden volgen en kan de Club API jou begeleiden in het vinden van een gepaste oplossing voor een moeilijke situatie. Hou hierbij rekening dat dit nooit kan zonder jouw akkoord.

 

1. De verzoeker kan een bijkomend gesprek vragen indien gewenst. Tijdens dit gesprek biedt de vertrouwenspersoon de verzoeker ruimte om verder te ventileren over zijn situatie en geeft deze extra advies en begeleiding. Er kunnen er ook meerdere gesprekken volgen.


2. De verzoeker kan ervoor kiezen om een verzoening op te starten met de persoon waarmee het moeilijk loopt. Er wordt dan gewerkt aan een traject, met als doel de partijen rond de tafel te brengen om te werken aan afspraken die de samenwerking opnieuw bevorderen.


3. De verzoeker kan ook kiezen om naar een andere, niet betrokken persoon in de organisatie , te stappen om de moeilijke situatie die hij meemaakt aan te kaarten, zodat zij eventueel de gepaste maatregelen kunnen treffen.

​

Hoe werkt het meldpunt van de federatie?
bottom of page